I nyhedsbrevet er der en fin artikel af Elisabeth Buhrkal, næstformand i Støtteforeningen om:
Debatten der ikke vil dø
Den 20. april 2026 deltog Støtteforeningen ved Hospice Søholm i årsmødet i Hospicesagen med to repræsentanter.
Formanden for Danske Regioner, Mads Duedal (V), som også er regionsformand i Region Nordjylland, holdt et oplæg om implementering af den nye sundhedslov, som har til formål er at skabe mere lighed, mere nærhed og mere sammenhæng.
Men især et emne var interessant, nemlig en paneldebat om aktiv dødshjælp med overskriften: ”Debatten der ikke vil dø”. Det er et emne, der stadig dukker op fra tid til anden, meget styret af enkeltpersoners oplevelser. Der sidder et udvalg, som er nedsat af regeringen, som arbejder med udkast til hvordan aktiv dødshjælp kan implementeres.
Panelet bestod af sygehuspræst Bente Bramming, Sygehus Sydvestjylland, Thomas Søbirk Petersen, professor i filosofi som har plads i ovennævnte udvalg, Anette Hygum, læge ved Sygehus Syd og Mogens Nørgaard, formand for Hospicesagen. Tre i panelet imod aktiv dødshjælp – én for.
Indledningsvist blev alle deltagerne i mødet ved afstemning spurgt om indstillingen til aktiv dødshjælp. Her var svarene meget tydelige, ca. 80-90 % imod, modsat i samfundet, som siger ca. 75-80% for aktiv dødshjælp
Fra de paneldeltagere, der er mod aktiv dødshjælp, blev det fremhævet, at der er stadig er en værdighed hos det døende menneske. Langt de fleste, som faktisk befinder sig i den aktuelle situation, ønsker at få så meget liv og kvalitetstid med som muligt. Og selv om man har behov for hjælp og behandling, har man stadig en ret til at være til besvær.
Vi må øve os i at i at forberede os på at dø. Vi vil helst have et samfund, hvor der bliver taget hånd om os. Relationer er vigtige
Der findes allerede muligheder for at frasige sig behandling, og man kan lave et behandlingstestamente, så man behøver ikke at bede om aktiv dødshjælp.
Der mangler oplysning om, hvilke muligheder der findes allerede i palliation, lindrende behandling, for eksempel anvendes palliativ sedering ikke meget i Danmark (Dvs. at lægge en patient til at sove fra ubærlige lidelser. Vigtigheden af at implementere ”den nødvendige samtale”, dvs. at få snakken om ønsker for den sidste tid, begravelse, osv. Værdighed er noget, der er indlejret i det enkelte menneske, og vi kan give den til hinanden, men kan også tages fra os

