Hvem er jeg og hvad håber jeg på? Ny Frivilligkoordinator på Hospice Søholm Af Vibeke Andkjær Harrit

Jeg er opvokset i en familie, hvor det at deltage i frivilligt arbejde har været helt naturligt, så jeg har været håndboldtræner og siden bestyrelsesmedlem i idrætsforeninger og idrætsforbund og besøgsven. Det har givet mig mange dejlige oplevelser og gode venner. Jeg er uddannet fysioterapeut, og i det arbejde har jeg arbejdet sammen med frivillige omkring træning og dans.

Jeg har en efteruddannelse i palliation, og derfor var det oplagt for mig at kombinere arbejdet med frivillige med arbejdet på et hospice. Et drømmejob, hvor jeg håber, at jeg sammen med mine kollegaer fortsat kan medvirke til at Hospice Søholm er et dejligt sted at være frivillig. At de frivillige oplever at deres kompetencer kommer i spil og deres interesser tilgodeses til stor glæde for indlagte patienter, deres pårørende og personalet.

Det kræver, at vi til stadighed får nye frivillige. Det kræver synlighed og positiv opmærksomhed.

Det kan man bl.a. sige at vores projekt “Støt med en bamse til Hospice Søholm” har givet!

Vi har lavet en Facebook-gruppe, der har været en artikel i Århus Stiftstidende og senest et indslag i TV2 Østjyllands nyheder. Sammenlagt har det skabt stor opmærksomhed. Det strømmer ind med de skønneste hjemme hæklede og strikkede bamser, som børn der er pårørende til indlagte patienter kan finde trøst og glæde ved.

Det er fantastisk at møde sådan en positiv opmærksomhed og vide at så mange mennesker rigtig gerne vil hjælpe.

Vibeke startede 1. december på Hospice Søholm og har en stærk baggrund som frivillig. Vibeke glæder sig til, at corona restriktionerne lempes, så alle frivillige igen kan få deres gang på hospice og der igen kan sige velkommen til nye frivillige, som også gerne vil bidrage på dette skønne sted, som Hospice Søholm er.