Maden er andet og mere end næringsstoffer!

Køkkenet på Hospice Søholm spiller en vigtig rolle for den samlede palliative indsats.

Det giver køkkenleder, Sarah Lange eksempler på. En del af rutinen for dem er, at de går på besøg på stuerne hos nyindlagte patienter for at afdække særlige ønsker og behov.

Hver dag bliver buffeten dækket smukt op, ja det er næsten kunst, når farver og dufte spiller sammen i en fælles symfoni, så måltidet også kan ses som en æstetisk oplevelse.

Dog er patienterne, af den ene eller den anden årsag, ikke altid i stand til at indtage maden, i den form som den serveres i. Og køkkenpersonalet er altid lydhøre overfor at ændre på konsistens eller i det hele taget lave den mad, som den enkelte ønsker. Det kan være boghvedegrød, koldskål, retter med en særlig konsistens (gelekost), ommeletter eller stjerneskud.

For nylig var der en mand, som var begyndt at spise, hvilket han ikke gjorde ved ankomsten. Nu var søde sager begyndt at bekomme ham godt, men det var stadig svært for ham at få det gennem halsen. Løsningen på det blev, at køkkenet nu bager marengs med flødeskum, som glider fint ned.

I sidste uge blev den planlagte menu ændret en dag, fordi en af patienterne ønskede sig boller i karry, til stor glæde for patienten.

Ved udskrivelse af en patient, som ikke lige havde mulighed for indkøb med det samme, var det muligt at give tryghed i form af en medsendt madpakke til de første par dage.

Dette er eksempler på, hvordan køkkenet konstant er på mærkerne for at gøre en forskel for patienterne.