20 år med Støtteforeningen

Den frivillige, der har været med næsten hele perioden, er vores kasserer, Karen Margrethe G. Sørensen.

Hun fortæller:

På et tidspunkt i 2002 henvendte fhv. provst Marie Andreasson til mig om at være med i Støtteforeningen ved Hospice Søholm.

Det blev starten på mit arbejde i bestyrelsen. På daværende tidspunkt var Helle Grønlund formand. Kort efter overtog Karla Gosvig posten. Jeg blev hurtigt valgt til kasserer. Der var 107 enkelte medlemmer 11 ægtepar og 4 institutioner. Samt en egenkapital på omkring 24.000 kr.

Det blev også til inspirerende foredrag og koncerter, der kunne være ganske krævende at koordinere, bl. a. med Duo Danica og flere solister.  I samarbejde med Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune arrangerede vi bl.a. på Aarhus Rådhus ”Debat om aktiv dødshjælp”, hvor der kom ca. 300 personer.

I de første mange år havde vi hyggeeftermiddage på Hospice Søholm. Støtteforeningen sørgede for en musikant med forskellige instrumenter til at spille årstidens sange og vi arrangerede lækre små retter som pindemadder, bagte små pandekager og andre små lækkerier.

I hele perioden har vi udsendt Nyhedsbrev med forskelligt indhold. Med vore aktiviteter har vi forsøgt at give kendskab til udbredelse af arbejdet ved Hospice Søholm.

Efterhånden fik vi mere og mere liv i lopperne, der ofte tiltrækker mange, og dermed også giver gode penge til det arbejde, der ligger uden for selve driften af hospice.

Når jeg ser på den store, ‘blandede landhandel’, der via loppemarkeder i dag skaffer betydelige beløb til vores arbejde for Hospice Søholm, kan det være svært at forstå, at det ikke engang er 20 år siden, mit eget engagement begyndte.

Det synes at gå bedre og bedre, ikke mindst i kraft af nogle dynamiske forkvinder, som jeg gerne vil sende en tak.

Den gælder Karla Gosvig, Marie Andreasson, Rosa Poulsen, og i de senere år Krista Franck.