Halloween-hygge, fællessang og julebag giver tiltrængt pusterum. Af Sanne Opstrup Wedel

Som frivillig på hospice stiller man op og giver ud af det dyrebareste, man har: sin tid og sit nærvær. Det kan være som vært ved et måltid eller på tur rundt med kaffevognen. Men det kan også være ved at arrangere aktiviteter som halloween-hygge, fællessang eller julebag for patienter og pårørende.

”Det her var lige, hvad vi havde brug for.”

Sådan lød det spontant fra en datter til en døende patient, efter at hun sammen med sin bror, svigerinde samt niece og nevø havde brugt et par ubekymrede timer på at udhule græskar og snitte fantasifulde mønstre i dét, der til sidst blev til tre smukke græskarlygter.

Halloween-hyggen på Hospice Søholm var første aktivitet af flere, som min frivilligkollega, Jane, og jeg har planlagt at byde ind med de kommende måneder.