Hvad laver en musikstuderende på et hospice? Af Mattias Hovgaard Hansen.

Jeg er musikterapeutstuderende og er ved at færdiggøre en kandidatuddannelse i musikterapi på Aalborg Universitet. I den forbindelse har jeg fået lov til at være i praktik på Hospice Søholm, Aarhus, i 4 måneder. Tiden her skal jeg bruge på at lære og erfare, hvordan jeg kan bidrage med min faglighed på et hospice.

Et af de steder, hvor jeg har indgået i den palliative pleje, er ved udsyngning af afdøde med familie og pårørende. Her har jeg kunnet tilbyde hjælp til at finde sange, som ville passe til afdøde og samtidigt rumme den situation familie og pårørende står i. Hvorefter jeg har kunnet fremføre de valgte sange, så de matcher og støtter familie og pårørende i at sige et sidste farvel, inden kisten bliver lukket.

En anden funktion, jeg har haft, er at spille live musik for patienterne. Her har jeg eller vi sunget sange, som patienterne selv har valgt eller jeg har valgt sangene på forhånd.

Formålet med live musik er at styrke livskvaliteten hos patienterne, men også at imødekomme eksistentielle og åndelige behov gennem de sange, vi synger.

Her på Hospice Søholm, Aarhus, har jeg oplevet, hvor virkningsfuld musik er. Jeg har set, at det har støttet familie og pårørende i at sige farvel. Det har sat tanker i gang i forhold til livet efter døden. Det har været med til at berolige patienter i urolige situationer. Det har være med til at facilitere kontakt og det har bragt glæde der, hvor intet andet har virket.

Jeg har været så glad for at være i praktik her og glæder mig til at se, hvad de sidste måneder bringer af unikke og rørende stunder.