Mænd finder fællesskab i sorggruppe Af Lisbeth Kogut og Anne Birgitte Methling

Vi startede en sorggruppe for efterladte mænd på Hospice Søholm i foråret 2023.

Det kan være svært for især mænd at tage initiativ til sorggruppe og fællesskab efter dødsfald.

Sorggruppens formål er at skabe fællesskab og livsbekræftende oplevelser, der skaber glæde og opmuntring midt i sorgens mørke.

Erfaringer viser, at den fælles erfaringsudveksling med ligestillede, der har oplevet sorg og krise på egen krop, er det, der hos den enkelte medvirker allermest til at komme igennem sorgen og videre i livet. Det er en ofte anstrengende og angstfyldt tid, der kan føre til ensomhed og mismod, og ofte vil man ikke belemre familien med tristheden.

Vi havde 3 mænd fra 61 – 82 år i første gruppe, De havde både meget korte og længere forløb på hospice. Så selv om en af mændenes koner kun opholdt sig 1/2 døgn på hospice, var det især ham, der gav udtryk for, at gruppen havde haft stor betydning for sorgforløbet – en af dem er fortsat i gruppen. Der er løbende optag, og på et tidspunkt var der 8, hvilket er lidt i overkanten for gruppedynamikken.

Fremadrettet bliver det de 8 -10 gange, der er planlagt, og vi starter så ny gruppe. Vi har som regel et tema hver gang, og ofte er det samme problematik hos dem alle, så de hører at de andre har det på samme måde. F.eks. var alle mere berørte til allerhelgensgudstjeneste, end til selve bisættelsen, hvor mændene skulle være “på” som værter. Følelserne fik frit løb under gudstjenesten.

Med den første gruppe havde vi en aktivitet indlagt, gåtur, krolf m.m. De næste havde ikke behov for aktiviteterne. Vi får kaffe kl 16, og taler ift. dagens tema. Spiser varm mad kl. 18 ca. og runder af ca. kl. 19.

Gruppen ledes af 2 frivillige, Anne Birgitte som er pensioneret psykolog, og Lisbeth der er pensioneret sygeplejerske på hospice.

Arne Lysmose, der mistede sin kone, deler sin erfaring og påpeger, at mændene i gruppen føler sig mere afslappede og åbne i et rent mandligt forum.

»Hvis der havde været kvindelige deltagere med i gruppen, så tror jeg hurtigt, at mændene havde klappet i. Der er i hvert fald ikke mange mænd i min alder, der kan finde på at fælde en tåre, hvis man sidder omringet af kvinder. Så strammer man lige op,« fortæller Arne Lysmose.

Citat fra Aarhus Stiftstidende 4. december 2023